MATJAŽ TURK, direktor, Primorski sejem d.o.o.
INTERVJUJI REVIJE KONGRES S PODPORNIKI POZIVA VLADI RS ZA OHRANITEV SLOVENSKE INDUSTRIJE SREČANJ
V: Kakšno je vaše uradno stališče glede dosedanjih ukrepov Vlade RS v pomoč slovenski industriji srečanj?
Vlada je ob pričetku krize hitro sprejela ukrepe za najširši segment gospodarstva. Ker pa so določene panoge specifične, je za prihodnje ukrepe zagotovo še nekaj rezerve. Industrijo srečanj je kriza najbolj prizadela, ker temelji na osebnih stikih in poslovnih srečanjih ter se večina dogodkov pod novimi okoliščinami in omejitvami ne more izpeljati.
Dogodki, ki pa se morebiti lahko izvedejo, so vprašljivi komercialno in poslovno. Niz odpovedi nekaterih dogodkov se zna vrstiti še v tekočem letu in tudi v prihodnjem letu 2021, kar bi predstavljalo pravo katastrofo. Zato je potrebno nujno imeti v vidu pomoč industriji srečanj za preostanek leta 2020 in za leto 2021 ter tudi v prvih začetnih korakih po končani krizi.
V: Kakšen bo izpad prometa v vašem podjetju v primerjavi z letom 2019 (v odstotkih)? Koliko dogodkov ste morali prestaviti ali odpovedati?
Odpovedati bomo primorani sejemski dogodek Primorski sejem v Kopru, za drugi sejem GASTexpo v Ljubljani, katerega termin je sicer v januarju 2021 pa še ne vemo ali ga bomo lahko organizirali, saj je to odvisno od epidemiološke slike in pogojev organizacije, ki so vezani na aktualne uredbe, omejitve in prepovedi. V primerjavi z letom 2019 beležimo 35 % izpad prometa.
Če pa bi se morebiti trend odpovedi sejmov nadaljeval tudi v letu 2021 pa lahko zabeležimo celo 100% izpad prihodkov.
V: Vlada ne popušča glede omejitev pri izvajanju dogodkov. Kdaj se vam zdi, da se bo stanje na tem področju začelo normalizirati?
Glede na trenutno epidemiološko sliko po svetu stanje ni nič kaj obetavno in upoštevajoč, da se nam približujeta jesen in zima, ko nastopijo še druge okužbe dihal kot so prehladi in gripa, se to ne bo nič kaj izboljšalo. Udejaniti se zna scenarij, da se bodo stvari pričele normalizirati šele po odkritju cepiva ali zdravila, kot je moč zaslediti v medijih in po napovedih znanstvene stroke v sredini prihodnjega leta 2021.
V: Kaj trenutno stanje pomeni za načrtovanje dogodkov? Kaj bi glede tega močno olajšalo vaše poslovanje?
Planiranje je sedaj izredno težko ali celo nemogoče, saj organizator dogodka ne ve, kako se bo spreminjala epidemiološka slika, ki vpliva na pogoje izvedbe dogodkov. Kljub temu, da sedaj imamo znane parametre in omejitve glede organizacije dogodkov, se zaradi specifike nekaterih dogodkov kljub temu ne uspe izpeljati in je planiranje zato brezpredmetno.
Olajšanje bi za vse vsekakor pomenilo bistveno izboljšanje epidemiološke slike, ki bi omogočalo izvedbo dogodkov brez večjih omejitev oz. čimprejšnje cepivo ali zdravilo za korona virus.
V: Med krizo smo ugotovili, da je nekatere dogodke mogoče organizirati tudi na daljavo. Kakšno je vaše stališče glede tega?
Nekatere dogodke je res možno organizirati na daljavo, tiste, ki pa temeljijo pretežno ali izključno na osebnem stiku in poslovnih srečanjih, kar je tudi njihovo osnovno izročilo, je pa nesmotrno oz. nemogoče. Sem sodijo tudi sejmi. Težko si zamišljam organizacijo sejma na daljavo oz. da bi to v tej smeri postala nekakšna stalnica.
Nič namreč ne more nadomestiti osebnega medčloveškega stika!
V: Kakšne so vaše izhodne strategije za premagovanje krizne situacije? Ali pripravljate kakšne inovacije?
Naša osnovna dejavnost je organiziranje sejmov in spremljajočih strokovnih prireditev. Kot navedeno sejmi temeljijo na osebnem kontaktu med prodajalcem in kupcem in prav to je sedaj zaradi korona virusa zelo omejeno.
V primeru možnosti organizacije sejma pod “korona omejitvami”, ki so na sejemsko tržišče prinesle povsem spremenje poslovne in druge okoliščine, bomo skušali v največji možni meri zadovoljiti tako razstavljalca kot obiskovalca. Postavlja pa se seveda vprašanje, kako bodo spremenjene poslovne in druge okoliščine za sejemski nastop sprejeli razstavljalci in obiskovalci.
Glede inovacij se vsekakor postavlja vidik rešitve organizacije dogodka na daljavo. Glede sejmov sicer menim, da je le to skorajda nemogoče oz. v kolikor bi se za to smer odločili, je to nekakšna začasna prehodna rešitev v času krize. Nič namreč ne more nadomestiti osebnega stika – izdelek še vedno namreč prodaja človek !
V: Kako ocenjujete Pobudo za ohranitev slovenske industrije srečanj in ali lahko iz nje nastane neko novo fomalno gibanje, povezovanje? Pobudo je namreč podpisalo skoraj 700 posameznikov?
Pobuda je seveda več kot dobrodošla in nujno potrebna. Ob nastanku krize je sicer nastala z majhnim časovnim zamikom, kar je seveda razumljivo, ker subjekti v industriji srečanj nismo povezani v formalno združenje in je bil potreben čas, da smo najprej sploh dojeli, kaj se pravzaprav “dogaja” in nato takoj pričeli z združevanjem.
Za v prihodnje bi bilo vsekakor priporočljivo, če ne že nujno potrebno, da se subjekti v industriji srečanj združimo v eno izmed oblik formalnega združenja.
Tako bomo lahko v prihodnosti na več področjih uveljavljali ne samo svoje poslovne interese, temveč tudi interese gospodarstva in drugih (in)direktnih uporabnikov naših storitev, saj industrija srečanj ustvarja izjemne multiplikativne učinke!
Sam sem bil pred 25 leti že aktiven pri tovrstnemu združevanju na področju organizatorjev sejmov, tako da razpolagam z zelo koristno izkušnjo, ki bi jo bilo vredno upoštevati v primeru prihodnjih aktivnosti.
V: Kaj je za vas osebno pomenil prisilni premor? Vam je omogočil pogled na industrijo srečanj z distance? Kakšen je vaš pogled?
Sem podjetnik in zato je za mene osebno prislilni premor povzročil pravo malo katastrofo. Po uspešnem zaključku letošnjega sejemskega projekta GASTexpo, smo za jubilejni 15. sejem zastavili strategijo širitve ključnih trgov, povečanja razstavnih površin in številne svetovne premiere s področja Ho_Re_Ca. Korona kriza pa je sedaj vse to izničila in pričeti bomo morali iz samega začetka.
Nastala situacija je pa pokazala, kako je industrija srečanj ranljiva, saj temelji na osebnih stikih.
V: Vaše mnenje zakaj mora Vlada RS nujno podpreti slovensko industrijo srečanj?
Podpora je več kot potrebna in nujna zaradi multiplikativnih učinkov dejavnosti. Industrija srečanj namreč temelji na osebnem stiku oz. poslovnih in družabnih srečanjih in prav to je korona virus najbolj prizadel. Mnoga podjetja ne bodo v stanju opravljati svoje osnovne dejavnosti in imeli bi lahko celo do 100% izpad poslovnih prihodkov in to ne samo letos, morebiti celo prihodnje leto. Kaj vse to potegne za seboj glede zaposlovanja in drugih negativnih učinkov, si je skorajda nemogoče predstavljati. Koliko je bilo v teh letih v industriji srečanj vloženih naporov, vlaganj, izobraževanja kadrov …….
Ne smemo pozabiti na izjemne multiplikativne učinke, ki jih nekateri dogodki nudijo tako udeležencem kot tudi širši okolici. Naj zaključim s sejemskim sporočilom: “Sejmi so gonilo gospodarskega razvoja.”